Още първото
стихотворение в първата му стихосбирка е ярък манифест на разбирането за голямо
обществено предназначение на поезията. Озаглавено „Новонагласената гусла“, то е
истинска програма на неговата бъдеща творческа дейност. Подет от вълните на
революционния кипеж, в навечерието на Априлското въстание и вдъхновен от
излязлата по това време стихосбирка на Христо Ботев, поетът обръща поглед назад
и с горчиво съжаление констатира, че зад себе си има само една безгрижна,
егоисчина младост, затворила поезията му в тесните рамки на чисто интимните
радости. На фона на робското му тегло досегашните му стихове изглеждат жалки.
Без уговорки, той се отрича от цялото си досегашно творчество.
Ново начало в
творчеството му слагат народната песен и възрожденските писатели, от една
страна, великата руска литература, от друга. От тук нататък поезията му става
НАРОДНА.
Първите му две
стихосбирки са отражение на националноосвободителното движение – подготовката,
избухването и погрома на Априлското въстание. Вазов зове за борба на отмъщение,
преживява страданията на сънародниците си и проклина тирана. Неговите мисли и
чувства са верен тълкувател на народните желания и стремежи.
Наред с вярата в народа
и в неговите революционни възможности, Вазов има още една опора – надеждата в
помощта на Русия.
С „Епопея на
забравените“ движението на епохата се концентрира в напрежението на няколко
върховни момента, въплъщава се в няколко картини, които внушават дълбокия
смисъл на отделните стъпала в нашето историческо развитие. Съзнанието за свой
език и своя история, до което трябва да стигне една народност, за да стане
нация; кървавият път на саможертвата, по който героите довеждат до съзнанието
на масите идеите на революцията; бързото израстване на народите в дни на революционен
подем.
Народът е главното
действащо лице във великата драма на всяка борба – той е основен герой и в
„Епопея на забравените“, макар и отделните стихотворения да носят имената на
единаците. Големите личности, героите тук са взети тъкмо в техните взаимоотношения
с масите, към които е обърнато всяко тяхно дело и слово. Ако в „Паисий“ народът
е все още извън поетичната сцена, от която да се обръща към него атонския
будител, а в „Раковски“ се явява само в ролята на „кумир“, в чието име действа
героят, в „Левски“ и в „Каблешков“ той вече заобикаля плътно своя вожд, а в
„Кочо“ и „Опълченците на Шипка“ излиза и на преден план, събрал в могъщата си
гръд героизма на единаците.
Изворът на силата на
тези герои не е толкова в самите тях, колкото в идеята, която те въплъщават,
идея, възникнала от необходимостта от историческия момент. Физическа
характеристика те нямат, нямат възраст, нито личен живот. Образ им дават
техните дела, възрастта им се мери с възрастта на епохата, тяхното единствено
битие е историята. Тук героите идват така, както ги е обезсмъртила историята, а
не в истинския си, човешкия облик.
Стихията на Вазов е в
големите обобщения. Смъртта и безсмъртието, честта и безчестието, историята и
вековете, народите и идеите – това са големите понятия, от които струи света на
Вазов. Поетът работи с почти космически мащаби. Основно изразно средство са
ХИПЕРБОЛИТЕ, редките сравнения загребват материал от най-славните страници на
световната история – това носи ефектна романтична окраска. Многостъпен,
неогранизиран в отделни строфи, с напластени рими, които не се връщат назад,
той прилича на мощен поток, понесъл във вълните си напора на огромна енергия.
СЪЩНОСТТА на тези
стихотворения е ВЪЗТОРГЪТ. По своя жанр те са типични оди. Героите се разкриват
най-вече чрез възторженото отношение на автора към тях и дори големите
обобщения излизат по-скоро от сърцето му. Това е прослава на великото и
възвишеното, на обществения идеализъм и героизма, на великите синове на
България и най-хубавите качества на българския народ.
В съвременността на
Вазов са забравени идеите на великите предшественици. Българската буржоазия
явно измени на техните завети. Разочарованието, изобличението става основен
мотив във Вазовата лирика. В първото десетилетие след Освобождението тя добива
определен КРИТИКО-РЕЛИСТИЧЕН характер. Патриотизмът и хуманизмът на поета се
сблъскват със студено егоистичния дух на западноевропейската външна политика.
Отношението на капиталистическите държави към борбата на българския народ е
достатъчно за поета да вникне в сърцевината на капиталистическия свят. Той
вижда и пороците на новосъздадената буржоазна България. Пред свежия спомен за
големите народни движения още по-ярко се откроява дребнавата егоистичност на новото
буржоазно общество.
Най-силна социална
окраска неговата поезия получава в края на 90-те години, когато самото
обществено развитие особено рязко постави въпроса за масовото разорение на
дребните собственици от града и селото. Мизерията на народа, селската неволя,
станали основна тема в тогавашната българска литература, намират своето място в
творчеството на Вазов. Той говори за ужасяващата мизерия на планинските села,
горчиво се възмущава и нанася камшичен удар на съвестта на господстващите
класи.
Колкото и да е
чувствителен към несправедливостта, Вазов НЕ Е песимист. Неговият поглед към
живота и към обществото е светъл, оптимистичен.
Дните на руско-турската
освободителна война вдъхновяват поета за следващата му стихосбирка. Тя възпява
войната като завършен на националноосвободителното дело, като осъществяване на
заветните мечти на народа и изпълнение на великата мисия на Русия, като
благородна борба в името на справедливостта и свободата, славянска солидарност.
Основните чувства са възторг, радост, любов към великия руски народ, братска
нежност.
Посвещава стихове и на
избухналата сръбско-българска война. В нея вижда загиването на общите мечти на
два народа, свързани със заветите на своето минало.
Особено силна е
поетическата му чувствителност към живота на природата. Тази тема той пръв
въвежда като самостоятелен обект на изображение и ѝ посвещава голям дял от
творчеството си. Предпочитанията му са към планинските пейзажи. Най-често те
носят дълбоко български характер.
Творческата му дейност
продължава над 50 години. Неговият свят е чисто интимен. Тук е преди всичко
любовта, спомените от младостта, картините на родния дом, размислите за живота
и смъртта, за жизнения път, за труда на писателя, за песните, които ще остави.
Източник: Библиотека за ученика, 1963 г., Милена Цанева
Няма коментари:
Публикуване на коментар