Мрачни са картините и в неговата поезия. И все пак те са
озарени от чудна светлина. Вапцаров също като ренесансовите титани е голямо,
колосално, художествено явление, към което ще има да се връщаме, тъй като носи
в своето творчество не само миналото, а и бъдещето. Поетът, който гледа през заводските прозорци
небето, замреженото от дим и сажди небе, и мечтае за слънцето. Поетиката му е
наситена с образи, родени от въображението на техник, създадени от допира с
фабриката, от беседата с машините. Даже стилистично в поезията му нахлува
машинният образ на времето. Той възпява работника, чийто живот вижда сред
фабричния грохот и на фона на фабричния пейзаж. Той вярва в единството на
машината и човека и прозира в далечното величие на бъдещето. Любовта му към
машините допълва любовта му към човека. Като става дума за тази сложна,
Вапцарова, работническа обич към машините, пред нас възниква и трудният въпрос
за отчуждението. Той отхвърля и надмогва отчуждението, макар и да е потиснат от
неговата желязна лапа, макар и да го усеща в себе си, макар и то да се явява
като несвобода във всекидневието на неговия трудов живот, свързано с материите
на реалността.
Неговият герой е или машинист, или огняр, или преносвач
на кюмюр. Вапцаров долавя поетичност и там, където би трябвало да царува
разруха от отчуждението. През 1930 г. пише за любовта си към машината. Една
почти любовна игра на човека с оживялата машина. Едно ново, никому непознато
преди усещане намира у Вапцаров – човешка кръв тече в токопроводните мрежи и се
прелива в ритъма на машините. Поетът – Промете на новото – усеща и движението
на епохата, и заплахата ѝ. И мени интонацията си, внася в стиха си нови и нови
полемични форми. Свободната метрика, липсата на строфика и на постоянен размер
стават за поезията като нова конструкция на линии и отношения.
В рисуваните мрачни картини на омаслени зали, на озъбен в
покрайнините свиреп живот се появяват и акварелни тонове, лени и чудно свежи.
Те издават душата и на дете, и на мечтател. Вапцаров рисува природата
непосредно, без пресилена яркост в колорита, леко, въздушно, лирично. Тази
пристрастеност за лек акварелен рисунък проличава предимно в стихотворенията,
написани за пролетта – въплътена в поезия мечта. За лятото, за зимата почти не
е писал, есента не възпята, но пролетта – как често тя нахлува в неговата лирика
– и като реален факт, и като образ-алегория. Поетът е усетил лъха на пролетта в
завода.
Творчеството на Вапцаров, свързано органично с
мисловността и емоциите на 20 век, се води издълбоко и от българската ни
художествена традиция. В неговата лирика, напрегнато драматична още от ранните
му поетични опити, осезаваме конкретното влияние особено на двама творци: на
Яворов и на народния певец. Яворовата школа е плодотворна. Големият класик учи
нашия млад автор да търси експресивен израз, драматично светоизживяване, да
извайва образността си със замах. От Яворов Вапцаров усвоява и интимния тон при
разказ за миналото, за родното, за близкото на националния ни дух. Освен
формата от Яворов усвоява и чувството за дълг, чувството за хайдушка вярност
към Балкана. Ученикът от Военноморското училище, носещ весело и доброволно
прякора „Моряка”, привличащ със своя лек и дружелюбен характер, носи сякаш нови
демократични пориви в кръвта си. Притежавал е отрано едно неизменно ценно
качество – съмнението, склонността да изследва себе си и другите, да търси
отговор на „големите въпроси” и да се „променя” под влиянието на вътрешния си
живот.
Времето, през което Вапцаров расна духовни, бе в
състояние на постоянна криза. Непрекъсваща, развиваща се гражданска война,
наченала се още със Септемврийското въстание от 1923 г., бушува през целия
период между 20-те и 40-те години. Комунистическата партия прониква надълбоко
сред бедните и малоимотните градски и селски слоеве. В тези условия Вапцаров
усвои новото си верую. Той вече бе фабричен работник в Кочериново, бе в близост
с трудовите хора. Това го издигаше високо духовно. Преследван непрекъснато от
нуждата, от грижата за хляб. Навсякъде носи твърдото съзнание на комунист. Той
разшири тематиката на революционната ни литература и прехвърли гребена на
своето време. Неговата поезия е актуална и политическа и с новата си образност
води към бъдещето. Той сля своята душевност на работник с душевността на
интелигента, на трудовия човек изобщо, на селянина.
Вапцаров е новатор с всеки въведен от него мотив в
поезията. Но голямото му откривателство е в усещането на душата на новия човек,
на работника творец, който лети със скоростта на аероплана и ракетата, движи
ръчката на машината, даваща ток на града, пори с мисълта си океаните и земята,
просторите на космоса. С мечтата си за труда героят надмогва болката си и
намира утеха в навечерието на кървавата битка. Вапцаров е бил пристрастен в
едно: в любовта си към човека.
Хуманизмът на Вапцаров извира издълбоко. Този хуманизъм
не бе само идея, не бе само разбиране за ужасното агонизиране на съвременния
свят, а и необходимост да се помогне на човека. Аристократизмът бе непоносим за
Вапцаров. Затова той раздава себе си на първия срещнат човек, става негов
приятел и брат с убеждението, че изпълнява и своето задължение на комунист и
революционер. Поетът смело внася хумор в поезията си, хумор, редуциран от
голяма социална драма. Гротеската у Вапцаров става „жанров израз” на неговата
борческа субективност и на хуманизма му. Тя е талантливо естетическо откриване
на сложността на болките, изпитвани от човека, потопен в кошмарите на света.
Поетът по свой път достига непосредно до философията на
историята и неговите художествени образи са оригинални. Идеалът на поета
прелива в частностите на формата и във всеки елемент на художествената
структура, прелива в стиловата особеност на голямата му поезия. У Вапцаров
мотивът на трагичното е и автобиографичен мотив. Оттук и авторовото чувство за
морално единство с ония, които страдат. Лириката на поета става дневник и на
мерзостта, и на общите идеални тежения на класата. Поетът иска да обхване целия
душевен комплекс на човека, стреми се към познание историческо и към познание
конкретно психологическо. Поетът даже се отдръпва от позата си на мечтател и
идеалист, за да се приближи повече до земната природа на човека. В поезията на
Вапцаров се среща постоянно един важен образ: животът. В живота са събрани
великото и смешното, грозното и възвишеното.
В тази си сложност Вапцаров създаде и своя стихотворен
жанр, който е доста обособен. В поезията преди него намираме: а) жанра на
„сериозната лирика”, обективизирана изповед на едно драматично изживяване, б)
жанра на хумористичната лирика, вече като напълно отделен и самостоен жанр.
Вместо исторически образи и сравнения за възвеличаване Вапцаров въвежда в
лириката си съвременна градска лексика, работнически жаргон.
Няма коментари:
Публикуване на коментар