Светослав Минков


През 1920-1922 е литературният му дебют. Творческият му път не се отличава с особена сложност, в живота на писателя няма ярки и необичайни събития. Роден е на 4 февруари 1902 г. в Радомир в офицерско семейство. Големите събития, които по това време разтърсват света, не преминават безследно и през неговия живот. През тези тежки дни е арестуван самият той. Защитава Никола Вапцаров в съда. След 9 септември 1944 г. участва активно не само с творбите си, но и с редакторската си работа в „Отечествен фронт”, в радиото и кинематографията и особено в издателство „Български писател”. Умира на 22 ноември 1966 г.

Светослав Минков навлиза в нашия литературен живот в едно преломно време, когато българската литература решително търси нови пътища за своя развой. Той започва да пише, преди да има какво да каже на хората. Сред една навяваща безнадеждност мистична атмосфера, създавана от странни образи и фантастични събития, рядко и съвсем плахо се промъква свежият хумор на автора. В неговото идейно-творческо развитие няма точно обозначен повратен пункт, не очертава остър завой. На прехода на зрялото му творчество стоят сборниците „Игра на сенките” (1928) и „Къщата при последния фенер” (1930). По-късно той дори не иска да си спомня за тези свои „младежки грехове”. Зрелият Минков остава верен на оная свободна игра на въображението, от която бива увлечен още при първите си творчески стъпки.

В „Игра на сенките” и „Къщата при последния фенер” може да се наблюдава как характерните за Светослав Минков творчески похвати постепенно губят връзката си с неговите „диаболистични” увлечения. Основни моменти, характерни за творческия израз на зрелия Минков – оригинални, необичайни сюжети, условна фантастичност на събития и образи, използване на тъканта на разказа материал от областта на естествените науки, своеобразни разкази с читателя, неочаквано разширяване на картината чрез сполучлив намек, тънка ирония, остроумна находчивост.

Разказът „Американското яйце” отваря вратите към един от най-значимите дялове в зрялото творчество на автора – произведенията с американска тематика. Най-ярки черти в българската литература оставят книгите „Автомати” (1932) и „Дамата с рентгеновите очи” (1934). Твърде пародийно изобразява постиженията на бъдещето. Характерна черта на неговия гротесков стил е хумористичното съседство на съвършеното пренебрегване на логиката с подробното реалистично обосноваване. Той поставя своите герои в най-невероятна обстановка, пак по негова воля, с тях могат да се случат най-необикновени, дори фантастични неща, но на всичко те реагират като обикновени хора от реалния свят.

При това Светослав Минков умее да види проблемите на епохата и в перспектива. Той изобрази в първата си зряла книга една заплаха, породена от най-висшето развитие на капиталистическата цивилизация – обезличаването на човека и деградацията на неговия духовен живот. Характерният гротесков стил на Минков не е свързан само с американската тематика. Характерна за езика на Минков е формата на непосредствената беседа. Наред с жизнените явления, които описва, авторът държи в своя зрителен фокус и читателя, за когото пише. При разказите на Минков никога не можеш да отгатнеш какъв ще бъде краят, никога не знаеш докъде ще те доведе авторът. Сатиричните му образи се възприемат като илюстрация на известни явления: тъпата жестокост на буржоазната военщина, антихуманният расистки характер на буржоазната наука, антинародната политика на монархическите правителства.

„Филантропична история” и „Жената в златния ковчег” са вече опити да се създаде разказ в строго реалистичен стил. Това са хора, осъдени на сив и скучен живот. Хуморът започва да се чувства като „смях през сълзи”.

В следващата си книга, обединяваща разкази, писани през 1935-1936 г. – „Разкази в таралежова кожа” авторът от нова страна пристъпва към основната тема на своето творчество – съдбата на съвременния градски човек. Оставя големите обществени и нравствени проблеми, за да навлезе в баналното сиво всекидневие. Подобно на Стаматов за него е важно да обрисува нравите на известна обществена среда, а не да създаде характери. Сивият ужас на всекидневието – това е основният патос на „Разкази в таралежова кожа”. С героите не се случва нищо необикновено, нищо що-годе значително.

Разказите на Минков често представляват своеобразно мозайки от белетристични изображения и фейлетонно-публицистично оформени разсъждения на автора. В „Разкази в таралежова кожа” писателят се интересува не толкова от самите носители на общественото зло, колкото от жертвите на социалната действителност. Минков обича да подчертава, че се отнася към героите си като към близки, „свои” хора. Истинският език на автора е твърде далеч от езика на неговите герои, както и гледището му съвсем не се покрива с тяхното.

Вълнуващата публицистична хроника „Мадрид гори” (1936) ни отвежда към едно от най-съкровените кътчета в съзнанието на автора – кървавия спомен за загиналия през 1925 г. негов брат-комунист. Посветена на героичната съпротива на испанския народ срещу настъпващия фашизъм, тя излиза вече извън кръга на чисто сатиричните жанрове. Без да бъдат изявени направо, прогресивните обществени идеи на епохата могат да се открият и в излезлия през 1938 г. пътепис на Минков „Другата Америка”. Проличава чувствителността му към социалните неправди.

Наистина авторът не навлиза по-дълбоко в живота на страните, които посещава. През тях той преминава само като турист, слязъл от палубата на луксозния презокеански параход. Облеклото на героите на Светослав Минков обикновено е по-важно, отколкото техните физически черти, които не винаги отбелязва. Този интерес към вещите е извънредно характерен за Светослав Минков. Той умее да почувства душата на материалния свят, да огледа в него духа на времето и социално-психологическия облик на хората. По форма, по стила особеност неговото творчество се отличава от утвърдени преди Първата световна война традиции на българския критически реализъм, но по сатиричната си същност и хуманистичен патос представляват тяхно продължение и доразвитие.

Живият интерес към всичко, което става по света, страстната гражданска заинтересованост от хода на световната история, острата чувствителност към състоянието на обществената атмосфера – това са били винаги едни от най-характерните черти на Светослав Минков. Неговите произведения след Девети септември са органично продължение и доразвитие на тенденции, заложени в дотогавашното му творчество. За съжаление под влияние на редица фактори от литературния ни живот по време на култа към личността в самата си творческа практика от последните десетилетия Минков като че ли изгуби вяра в непринудената сила на смеха и в неспосредното въздействие на художественообразното внушение. Това е отрази върху най-крупното му произведение от този период – посветената на Япония книга „Империя на глада”.

Художествените преображения на Светослав Минков са богати на нюанси, но в основните си линии той си остава навсякъде един и същ – интелектуален, публицистичен и ироничен, безпощаден и все пак снизходителен, скептик и същевременно хуманист.

Няма коментари:

Публикуване на коментар