Емилиян Станев зае своето място в литературата ни в
началото на 30-те години. Имал амбиция да се наложи като творец, той не търси
публика, която се вълнувала от литературни сензации. Той предпочита да задоволи
своето нравствено и поетично съзнание. В ранните си творби пише за столицата.
Негов любим персонаж стават прастари недоволници, люде с бодър дух, които, като
искат да излязат от своя свят, все не могат да направят това. Бил запален
ловец. Ловецът, студентът, дребният служител и неуспелият художник оформят
оригинално личността на интелигента, който начева често да премисля за човешкото
и нечовешкото в общественото битие, за загадките в света на природата. Върху
тази сложна морално-философска основа израства неговото творчество. Първата му
книга излиза, когато е вече 31-годишен. Възраст, на която някои автори почти
бяха изчерпали себе си след многото стихийни пориви на таланта си. Емилиян
Станев обаче зрее бавно и мъдро, за да твори настойчиво през целия си живот.
Стилът на Е. Станев става все повече психологичен. Героите му са жалки
личности: каруцар, който беседва с добичето, изоставен младеж, събрал се със
смахнат художник-бояджия, уволнени чиновници и несполучливи адвокати, всички
жертви на жестоката йерархия на обществото. Емилиян Станев не обича
сантиментализма. Неговото точно перо е далеч от размекнатите вълнения. В
анималистичните разкази на Станев животното се стреми да избегне смъртта, да
запази мъничкото щастие на своето съществуване. С първите си стъпки в
литературата Станев изследва голям проблем: смисъла на природното съществуване.
За разлика от Йовков, който доста много очовечава своя животински персонаж и
етично ги идеализира, Емилиян Станев е по-суров и трезв реалист. Авторът
изследва психиката на животното като отражение на непрекъсната борба. Чрез
различните съзнания на своя животински персонаж Емилиян Станев е описал почти
цялата ни страна – с планините и с равнините ѝ, с малките ѝ рекички, с гъстите
ѝ усои, с тъмните ѝ снежни нощи и виелици, с тихите ѝ лъчезарни утрини, с горещо
уморителното ѝ пладне. Изследва голям
проблем – смисъла на природното съществуване. Вълнува се от вечни философски
въпроси. Социалните борби по време на Втората световна война, преживяното в
битките с фашизма намериха своето въплъщение у Станев – в творчеството му
навлиза народът. От природата към народа. В „Крадецът на праскови” тази сложна
аналитичност се засилва.
„Крадецът на праскови”
Произведението се ражда
от детския му спомен по време на Първата световна война за хубава руса жена в
синя рокля, седнала на прага на колибата в лозето на техния съсед. Седи с отпуснати
на коленете чудни бели ръце. Майка му казва: „Това е жената на полковника”. Този образ се врязва в
паметта му като нещо неизказано хубаво, после се смесва с впечатленията от
следвоенните години в Търново и така замисълът на повестта се възниква,
по спомени на Надежда Станева, съпруга на Емилиян Станев. В съседство е живял
друг полковник, притежаващ място, цялото обрасло в храсти. По някакъв начин образът
на жената и този полковник се свързват. Много реални търновски граждани от
онова време «присъстват» в творбата като литературни персонажи и дори са
запазени прякорите, с които са били известни сред местното население. Творбата
е преведена на много езици. Популярността ѝ расте след появата на филма.
Няма коментари:
Публикуване на коментар