Творчеството на Дора Габе за мнозина е свързано с
детството и юношеството, с онези стихове, разкази и романи, които отдавна са
любими за всяко българско дете. Първите си стихотворения Дора Габе публикува в
началото на века в литературното списание „Мисъл”. През 1908 г. отпечатва
първата си книга – сбирката с лирически стихове „Теменуги”. Стиховете звучат
наивно, любовните вълнения кръжат в една затворена система: любимия и тя. След
„Теменуги” идва период, през който поетесата замлъква. През следващото
десетилетие (1920-30) се появяват нейните преводи от полски и антологията „Полски
поети”, първата ѝ детска книжка „Малки песни” (1923), романът за юноши „Малкият
добруджанец” (1927), втората стихосбирка за възрастни „Земен път” (1928) и др.
Нейното развитие върви към интересът към полската литература и преводаческата ѝ
дейност, темата „Добруджа” и първите ѝ книги за деца.
Едва през последните години можем да съдим за истинските
мащаби и дълбочина на онова, което се е извършило в творческата лаборатория на
поетесата. Първата детска книга на Дора Габе – „Малки песни”, излиза от печат
през 1923 г. Нашата детска литература още в самото си зачеване органически се
свързва с две начала: фолклорното и реалистичното. Те са генералните,
стратегически направления в нейното развитие. Литература за деца имаше, но без
деца в нея. В сборника „Малки песни” поетесата за пръв път стихийно осъществява
един подход, който ще осмисли и теоретически ще изложи десетина години
по-късно. Поетесата отмахва назидетелно-повелителния пръст от стиховете си;
диалогът между възрастния и малкия е подменен с монолог – детето разговаря със
себе си или с връстниците си.
През тридесетте години поетесата продължава все така активно
да работи в детската литература. Книгата „Някога” е първият белетристичен опит
на Дора Габе. Излязла през 1924 г., съдбата ѝ в много отношения напомня съдбата
на „Малки песни” – посрещната ласкаво от съвременниците. Открива прозата и
пренася в нея поетическите интонации, способите за общуване и опознаване на
света, такива, каквито са в „Малки песни”. Тя е и автор на две юношески
повести: „Малкият добруджанец” (1927), „И ние, малките” (1946), на романа за
юноши „Мълчаливи герои” (1931) и на романизованата биография „Майка Парашкева”
(1971).
Авторката не търси общочовешките и философските измерения
на героизма в своите прозаически творби. Открива измеренията на героичното
изключително в един реалистично действен план. Героичното като мотив бавно, но
незабележимо се променя. В реферата „Детска душа и детска литература” Дора Габе
прави опит да обобщи своите възгледи за психологията на детето и за характера
на детската литература. Опитът е от голям интерес за нас не само защото е пръв
по рода си, но и защото ни позволява да се докоснем до ония изконни структури,
с които се свързва всичко принципиално в детската литература. Един творец, за
да бъде детски писател, трябва „у него да не е умряло детето, което е бил”.
В приказката Дора Габе търси не само националните черти
на литературния стил, но и спецификата на стилно-изразните средства, защото
няма теми за малки и големи, всичко може да се разкаже на децата, но на техния
език, като се използват прийомите на приказката, като се опознаят и овладеят
нейните структурни и стилно-изразни закономерности.
Дора Габе обаче не пише философска поезия. Нейната натура
и поетически темперамент са твърде далечни и чужди на рефлексията и кабинетната
мъдрост. Не философска поезия, а стихове за рефлексията на живота. Оттук
произтичат най-съществените особености на нейния поетически стил. От „Теменуги”
до „Сгъстена тишина” е извървяла дълъг път: трасирано е развитие в посока на
приземяване на това любовното чувство и вълненият. Ако в „Теменуги” то се
инспирираше от сферите на идеала, в „Земен път” картината е съвършено различна,
идеалността е запокитена върху аутодафето на изневярата – преди „най-скъпият”
да надникне през прозореца, преди още да го дочака – тя посреща изневярата,
раздялата. В интимния свят на лирическата героиня от „Земен път” съществува
един психологически парадокс: отмъщава си не потъпканата любов, а уязвената
женска гордост; не случайно именно в ретортите на интелекта се изработват
противоотровите срещу „съперницата-змия”. В интимната лирика на Дора Габе
любовта никога не е била само чувство, първична виталност, която с демонична
сила покорява човека, изтръгва го от състоянието на благоразумие и привички, за
да го застави да осъществи биологическото си предназначение; никога не е била
всеотдаване, принадлежене на любимия с тяло и мисъл, не е съществуване чрез
сетивата и мислите му. Лирическата героиня на Багряна е най-напред жена и след
това всичко останало.
С цялото си творчество сякаш ни казва, че животът и
изкуството не са теорема, която човекът и художникът трябва да доказват, а
висше благо, което неспирно се учим да оползотворим и все не успяваме накрая.
Координатите на нейния творчески свят са виталността на детското и живата,
кръвна връзка с равнината, с Добруджа.
Няма коментари:
Публикуване на коментар