1.
Александър Сергеевич Грибоедов (1795 –
1829)
Роден е в Москва и е
потомък на стар дворянски род. Възпитаник на Московския университет и участник
в Отечествената война. Известен като един от най-добрите руски дипломати.
Формира се като личност и творец в епохата на декабризма. След разгрома на
Декабристкото въстание е арестуван и после изпратен на дипломатическа работа в
Кавказ, след което е руски посланик в Персия. Убит е при трагични погром над
руската дипломатическа мисия в Техеран през януари 1829 г. Погребан е в
Тбилиси.
Светогледът му се
отличава със силно изразен рационализъм в просветителски дух. Предпочитанията
му са към гражданската поезия на класицизма, към високите теми и жанрове. Още
като студент той дебютира със стихове (пародии и епиграми), но са прекалено
малко, а в прозата почти не се изявява. Голямото му литературно дело е в
областта на драматургията. Ранните му комедии имат забавно-развлекателен
характер.
Най-яркото му
произведение е комедия в стихове „От ума си тегли“ („Горко на умния“, „Горе от
ума“), започнат през 1822 г. в Тифлис и завършена през есента на 1824 г.
Забранена от цензурата, творбата се разпространява в многобройни ръкописи и
получава възторжен отклик от декабристките среди. На сцена се появява през 1831
г., а се издава през 1833 г. в Естония на немски. Най-ранното ѝ цялостно
издание в Русия е от 1864 г.
Комедията на Грибоедов
се изгражда върху един остър и злободневен социален и нравствен конфликт –
трагичният сблъсък между пламенния правдолюбец Александър Чацки и една духовно
разядена, безнравствена и закостенявал дворянска среда. Действието протича само
за едно денонощие в московския дом на Фамусов, но в него е концентрирана драматична
и общозначима обществена и психологическа колизия от руската действителност в
началото на 19 век. Социална комедия, построена върху разкриването на острото
противоборство на характерите, върху изобличаването и отрицанието на безобразни
обществени и нравствени явления от руския живот. Комедийният рекурс тук
постоянно се преплита и заменя с трагедийния. „Горко на умния“ започва като
фарс и завършва като трагедия. Самата сюжетна схема се развива по линията на
недоразуменията. Сюжетният връх
клеветата за полудяването на Чацки, чийто автор е София Фамусова. В
Чацки са обобщени чертите на умния, честния и свободомислещ руски дворянин,
интелигент от тази предходна епоха, безизходният трагизъм на неговата лична и
социална съдба – нов тип протагонист, различен от познатия френски зъл герой.
Всъщност, Чацки е трагичен герой, поставен в комични ситуации. Неговата стихия
са думите, а не делата. Комедията завършва с отчаяния вик на Чацки: „Вън от
Москва…“
Произведението е във
връзка с класицистичната традиция – запазен принципа на „трите единства“, „говорещите“
фамилии, нравоучителното заглавие, доминацията на Словото над действието,
преобладаване на александрийския стих, но се забелязва и тяхното преосмисляне.
Художественото време е
сгъстено, а художественото пространство – затворено. Две са основните топосни
ядра: домът на Фамусов и „фамусовска Москва“. Необичайният брой персонажи
разширява представата за вътрешна обемност. Важна смислова и структурна функция
имат монолозите на Чацки. Ясна и стройна е огледалната композиция на комедията,
където порокът остава ненаказан и добродетелта не тържествува. Началото на
първо и четвърто действие почти съвпадат, само финалът е драматичен.
Свободен ямбически стих
– общо 2221 стиха – от шестостъпни до едностъпни. Езикът е богат и жив,
разговорен народен руски.
Най-ранният български
превод е на Георги Бакалов – 1898 г. – „От главата си тегли“. Първият стихотворен
превод е на Димитър Подвързачов – 1930 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар