Николай Хрелков е пролетарски поет-интелигент. Той е
тясно свързан през целия си живот с революционното движение. Началните си
стъпки прави в сянката на символизма – бил е известно време сътрудник на сп.
„Хиперион” (1920). След това се сближава с Гео Милев и печата в неговите
списания. Като поет на революцията Хрелков не се откъсва от вече усвоената
поетика, от онази система на образи и настроения, в която доминират неземното и
условното, даже кошмарно отвлеченото.
Хрелков е притежавал едно въображение, изострено за
възприемане на необикновеното. В поезията му има и баладични елементи. Особено
през 20-те години Хрелков създава стихотворения, в които се обръща към себе си,
иска да обясни себе си, да разбере към какво се е стремил, какви ветрове са го
брулили и какви надежди е носил. Поезията му е твърде много субективна. В
лириката му образността е не толкова физически нагледна, пряко осезаема,
колкото отвлечена и метафорична. Тя е изпълнена с твърде сложни значения.
Затова той е някак си самотен сред пролетарските поети на 30-те години. Защото
у тях има бързо бликащи образи с реални значения, докато той се стреми всякога
да преработи реалното, да му даде отвлечено-символен смисъл, да го формулира
чрез метафорично-поетичното.
Поетът е бил обречен да води едно несретно съществуване,
да не намира покой за своите страдания, бил е емигрант в Югославия и Франция,
бил е безработен и безпаричен, но горд и силен и с идеите си, и с
превъзходството на личността си. През 30-те години бързо нарастваше
антивоенната литература. Нашите прогресивни писатели предусещаха близкото
голямо военно стълкновение, което се подготвяше усилено с идването на фашизма
на власт (Германия). Романтичното въображение на Хрелков възкреси в оригинална
форма загиналите в последната световна война, изправени на протест срещу нова
възможна касапница – поемата „Среднощен конгрес” (1932).
Хрелков е автор и на други поеми – „Генералната стачка”.
Той е правил опит да напише роман в стихове – „Последният бой”, който е оставил
незавършен.
Няма коментари:
Публикуване на коментар