Димитър Димов е автор на три
романа – „Поручик Бенц“ (1938), „Осъдени души“ (1945) и „Тютюн“ (1951). Има два
незавършени романа без заглавие, както и „Ахилесова пета“, незавършен поради
смъртта на писателя.
За Димов могат да се научат много
повече неща от романите му, отколкото от биографията му. Бил е в Испания за
около година. Екзотиката винаги го привлича, тя присъства в творчеството му.
В първия роман – „Поручик Бенц“ –
Димов разглежда драмата на хайлайфната дама Елена Петрашева и германския
поручик Бенц на фона на големи исторически събития от края на Първата световна
война. В „Осъдени души“ драматургичния скелет се повтаря – отново на преден
план е трагедията на Фани Хорн и нейната безнадеждна любов към йезуита отец
Ередиа, и тук за фон на тая трагедия служи испанската гражданска война. Испания
и гражданската война са само екзотичен пейзаж, колоритна декорация, а не
обществена среда, историческа съдба на неговите герои.
Трите романа на Димов са три
етапа в неговото художествено узряване. Докато „Поручик Бенц“ не е още роман в
дълбокия художествен смисъл на думата, а само психологически етюд, „Осъдени
души“ вече има много допирни точки с историята. Идеята на 9 септември,
марксическата концепция за историческото развитие на обществото стават основа и
за художествената постройка на романа „Тютюн“. Димитър Димовият свят е само
идеологически, абстрактно цялостен и ненащърбен. Той има само идейни рамки,
конструкция, той е само абстрактно-философски хармоничен, но в тия рамки като в
грамадни, системно подредени аквариуми продължават да плуват дълбокоморски
чудовища, безобразни хищници на съмнението, раздвоението, дисхармонията.
„Тютюн“ е историята на Ирина и
Борис – Ромео и Жулиета. Любовта им преминава различни препятствия, но в края
на краищата те получават всичко, към което са се стремили. Но точно тогава се
разбира, че помежду им лежи огромно празно пространство, което те не могат да
преодолеят – там стои „Никотиана“. В някои отношения „Никотиана“ е централна ос
на романа, един център, около който се движат всички съдби. Тя дърпа конците на
марионетките, тя е мълчаливият режисьор на всички драми. Заради нея Борис
изоставя Ирина, а след това я продава на фон Гайер; заради нея се изцеждат
последните сили на гладните работници; заради нея става стачка, в която намират
смъртта си Спасуна и Чакъра; заради нея умира Борис, след като е продал
интересите на народа си на германците; заради нея Ирина пропилява живота си,
превръща се в разменна монета в ръцете на Борис. В своето мълчание „Никотиана“
сякаш ни намеква, че тя я съдбата.
Източник: Български писател, 1981 г., Кръстьо Куюмджиев
Няма коментари:
Публикуване на коментар