Историческа е заслугата
му за създаването на класическия модел на руската лирика, на първия роман в
стихове („Евгений Онегин“) и първата „шекспировска“ трагедия („Борис Годунов“)
в руската литература. От него водят началото си и руската романтична поема, и
руската реалистична проза, и централните лайтмотиви на руската класическа
литература.
Роден в Москва на 26
май (6 юни) 1799 г. Потомък е на старинни дворянски родове. Прадядо му по
майчина линия е знаменитият арап Петър Велики – Ибрахам Ханибал, а родът на
баща му има петвековна история. Учи в Царскоселския лицей.
Лицейска лирика
Обхваща времето от 1813
г. до лятото на 1817 г. Запазени са общо 132 поетични творби. Над една трета
(около 40) са приятелски послания, епиграми – 30, елегии – 17. Най-ранното му
стихотворение е любовното послание „Към Наталия“, посветено на актриса. Пушкин
дебютира в сп. „Вестник за Европа“ с лирическото послание „Към приятеля
стихотворец“. Първият му блестящ публичен триумф идва с голямата ода „Спомени в
Царско село“. Пушкиновата лицейска лирика е създадена по кръстосаното влияние
на различни руски и западноевропейски литературни образци и традиции.
Лирическият персонаж на Пушкин е носител на удивителна виталност, свободомислие
и поетично вдъхновение. В поетологичен структурен аспект почти всички ранни
поетични творби на Пушкин се изграждат като лирически монолог с описателни
елементи, като се запазва „чистотата“ на жанровата форма, а пейзажът е предимно
фон на конкретна сюжетна ситуация. Около 90% от достигналите до нас
стихотворения от периода 1816-19 г. са ямбически. В ранните му стихове
многократно се срещат образите на „розите“. По-късно значителна част от
лицейските му стихове са преработени, но доминиращите в тях мотиви и жанрове не
изчезват от поезията му, а са преосмислени и трансформирани.
Петербургски
период
Започва от юли 1817 до
май 1820 г. Остава в столицата за три години и е назначен за колежки секретар в
Министерството на външните работи, където се запознава с Грибоедов и редица
бъдещи декабристи. Появите му в печата са много редки: 14 стихотворения,
останалите му творби са ръкописи, повечето са интимни дружески послания.
Най-ярки творби: „Волност“, „Към Чадаев“, „Приказки“, „Село“. Без да са
подготвени за печат, те се разпространяват като ръкописи. Одата „Волност“ е
най-популярната поетична творба на Пушкин от началото на „Петербургския период“.
Създадено под влияние на декабриста Тургенев и по образец на едноименната ода
на Радишчев. Социално-философската елегия „Село“ е написана след пътуването на
Пушкин до родовото имение по майчина линия. Този лирически текст е вътрешно
проблематичен и двуделен в жанров и стилов ракурс. Съставена от 34 стига,
първата му част е изцяло елегична и експонира идилията на пасторалния селски
пейзаж в сантименталистки дух. Втората част (27 стиха) е издържана в напълно
контрастна тоналност спрямо първата.
Посланието „Към Чадаев“
е построено като една строга от 21 стига, написани върху основата на
четиристъпния ямбически стих. Посветено на приятеля и философа Чадаев, един от
кумирите на младия Пушкин.
Първото завършено
лиро-епическо произведение е „Руслан и Людмила“, посрещнато сдържано и
язвително от критиката, която не разбира и не оценява художественото ѝ
новаторство. „Руслан и Людмила“ е иронична и двупланова поетична творба в духа
на руския фолклор, построена върху архетипов вълшебеноприказен фантастичен
сюжет. Този сюжет се отнася към края на 10 век и утвърждава победата на любовта
и истината над коварството, злобата и насилието, като се крепи не върху
свободната игра на фантазията и на субективното чувство. Излизането на поемата
предизвиква литературна полемика, а Пушкин е недоволен от своето съчинение.
Южно
заточение – май 1820 – лято 1824 г.
Заради стиховете си,
Пушкин е пратен на заточение, но заради застъпничеството на негови близки,
Александър Първи не го изпраща в Сибир. Започва увлечението му по романтичната
поезия. Доминира романтичното светлоусещане, романтични мотиви и образи,
романтичен поетичен дискурс. Романтичен облик има и типът на лирическия
персонаж – самотен, одухотворен и субективен, обзет от „могъща страст“ или от „сърдечна
пустота“.
Емблематична за „южната“
му лирика е елегията „Загасна дневното светило“ – въвежда в поезията му
екзотичната атмосфера на Юга. Централно място в семантичното пространство на „южната“
лирика заема идеята за свободата, получила абсолютизация като особен ценностен
статус на личността. Туй лирическият персонаж най-често е свързан с идеала за
свободата, устремен към света на възвишеното, необикновеното, героичното,
прекрасното.
Ключово място в
романтичната поезия на Пушкин от началото на 20-те години на 19 век заема
своеобразният цикъл от „южни поеми“ – „Кавказки пленник“, „Братя разбойници“, „Бахчисарайския
фонтан“, „Цигани“, създадени в периода от 1820 до 1824-та година и посрещнати
възторжено от читателската публика. Това са социално-философски поеми,
изградени върху специфична русоистка или байроновска сюжетна конфликтна
ситуация. Централен мотив тук е отчуждението и свободата на личността,
изследвани в романтичен ракурс, трагичната съдба на човешките страсти.
Действието протича в екзотична обстановка и се отличава с фабулна простота и
драматизъм, а композицията – с фрагментарния си строеж. Централните герои са
ярки и необикновени личности, хора на волевите пориви и силните чувства,
трагични жертви на отчуждението и разочарованието, на непреодолимите си „съдбоносни
страсти“ и на собствения си егоизъм. Началото на всяка поема въвежда директно в
същността на драматичната ситуацията, а „предисториите“ на героите са функция
на авторовите биографични реминисценции или на психилогическите ретроспекции на
самите персонажи. Епилогът изгражда „обективен пластичен образ, картина, в
която в синтетична форма обобщава изводите от лирическото развитие на разказа.“
Персонажната система на
„южните поеми“ се отличава със специфична „центробежност“ и контрастност. В
центъра на художественото внимание са изведени двойки образи антитези. Във
всички случаи обаче сюжетните развръзки са трагични: загиват влюбената и
самоотвержената черкезка от „Кавказки пленник“, Мария и Зарема от „Бахчисарайски
фонтан“, Земфира и младият циганин от „Цигани“. Важен конструктивен принцип на „южните
поеми“ са общността и паралелизмът в преживяванията на „автора“ и на централния
герой, но не в тяхната сюжетна и повествователна неразличимост.
Отделните строфи са
свързани помежду си с единството на лирическата окраска: по-скоро с вътрешния
лирически тон на повествованието, отколкото с времевата, епичната или
причинната връзка. Всяка строфическа „триада“ включва различен брой стихове,
свързани помежду си в различен порядък. Фрагментарната композиция на
изложението, неговата недоизказаност, мотивира изобилието от лирически
многоточия и многозначително паузи особено в моменти на върховно драматично
напрежение.
Кавказки
пленник (1820-21, публ. 1822)
Най-популярната от
Пушкиновите „южни поеми“, посрещната възторжено от публиката и от критиката.
Това е първата руска поема от „байроновски“ тип, своеобразна авторова поетична
изповед, в която централният персонаж е почти отъждествен с „автора“. Героят е
носител на много от неговите черти и това несъмнено му придава автобиографичен
характер. Включва общо 734 стига, а сюжетната ситуация е фокусирана върху
ключов епизод от съдбата на централния персонаж. В основата на неговото
отчуждение лежи лайтмотивът за разочарованието.
Бахчисарайски
фонтан (1821-23, публ. 1824)
Най-романтичната и
загадъчна от Пушкиновите „южни“ поеми и е съставена от 578 стиха. Създаването
на тази творба е свързано с кримските впечатления и настроения на поета.
Сюжетът ѝ ни пренася в една отминала историческа действителност. Героите тук
нямат нищо общо с Русия и с действителността. Композицията е астрофическа и
фрагментарна и се състои от отделни несвързани епизоди. Сюжетът е изграден
върху резките контрасти и сблъсъка на противоположните
национално-психологически типове и човешки характери, върху композицията на
страстите. Значително място в композицията заемат живописните битови и пейзажни
описания. Самата сюжетна конструкция израства върху източното предание за
изключително силната любов на кримския хан Гирей към похитената от него княжна
Мария Потоцка. Всеки персонаж е носител на разнотипина психологическа
доминанта.
Цигани
Започната през януари
1824 г. в Одеса и е завършена през октомври същата година в Михайловское.
Публикувано през май 1827 г. Посрещната възторжено сред литературните кръгове.
Тематично свързана с „Кавказки пленник“, тази поетична творба разглежда аналогична
философска русоистка проблематика. Конфликтът тук е много по-дълбок, а
постъпките на персонажите – значително по-конкретни. Героят на „Цигани“ е
преситен и отвратен от своя живот, от неговия фалш. Миналото му остава неясно,
докато причините за бягството му са строго изтъкнати. Това е типът на руския
духовен скиталец. Неговият живот и любовта на Земфира не му дават покой, а
нейната измама го вади от равновесие и от ревност убива младия циганин. Краят е
парадоксален. Авторът внушава жалост не към мъртвите, а към живите – Алеко.
Съставена от 11 сцени –
фрагменти и лирически епилог. Общо 569 стиха, 326 са диалози.
Михайловски
период
Лиричката на Пушкин от
този период достига необикновена поетична зрелост и висота. Новите му стихове
са извънредно богати откъм мотиви, образи, настроение, жанрови форми.
Евгений Онегин
Евгений Онегин
„Евгений Онегин“ е
безспорен връх на литературното дело на Пушкин, отразило най-пълно и мащабно
личността и душата на великия руски национален поет. Този шедьовър е
своеобразен художествен синтез на цялото поетическо развитие на своя бележит
създател. Поставя началото на класическия руски роман и руския класически
реализъм.
Самата творческа история
на „Евгений Онегин“ е сложна, дълготрайна и в известен смисъл драматична.
Романът е замислен по време на „южното заточение“ и е започнат на 9 май 1823 г.
в Кишинев, а е завършен в основни линии през знаменитата „Болдинска есен“
(25.09.1830 г.). Поетът изгаря по цензурни и други причини десетата глава на
романа. Произведението е публикувано на отделни глави.
Жанровата уникалност на „Евгений Онегин“ е несъмнена и предизвиква остра полемика в тогавашната руска критика. Това е първият роман в стихове в руската литература. Кореспонденцията на поета свидетелства за колебанията му при жанровата номинация на произведението: понякога го нарича ту „нова поема“, ту „романтична поема“. Първоначално съчинението е било замислено като иронична поема в байроновски дух, изпълнен с „жлъч“. Пушкин сам сравнява творбата си с „Дон Жуан“, но липсата на сатира опровергава това.
Пушкин игрово осмива
или парадира еднообразните традиционни сюжетни или образни схеми на романа „в
стила на стари дни“. Явен е съзнателният и категоричен отказ от типа на
популярния любовно-авантюрен, сантиментален или нравоописателен роман от
предишното столетие, от остарелите вече „правила“ за сюжетно и композиционно
изграждане на романа и на самия романов дискурс.
В романа на преден план
излиза епичният елемент, който моделира общата наративна поетическа система,
битовата основа на изложението, широтата и мащабите на социалнопсихологическите
обобщения, разноплановия стилистичен колорит на произведението. Фактически тук
става дума за „многожанрово“ произведение, което съчетава елементи от
разнотипни форманти: поема, роман, епопея, послание, балада, идилия, романс,
ода, песен, епиграма, епитафия, мадригал, предание и др. (общо 20 жанра). Типът
на „свободния роман“ се оказва най-адекватен за органичното съчетаване на
битовото, нравственото, епичното и лиричното начало, за изключителната
активност и функционална ангажираност на авторовата позиция, за емоционалната
стилистична „игра“ и афористичност на изложението. Сюжетната основа е
проектирана върху драматизирането на интимните чувства и отношения на героите,
върху микросредата. Той не е нито любовен, нито психологически, нито битов
роман.
Строежът на „Евгений
Онегин“ има концентричен модел и се отличава с необикновено изящна простота,
стройност и симетричност. Действието в романа обхваща шест години: началото му
се отнася към края на 1819 г., а последната среща между Онегин и Татяна във
финална е през пролетта на 1925 г. Съставено общо от епиграф на френски език,
встъпление и осем отделни глави, всяка от които също има свой епиграф, също и
бележки на самия Пушкин към общия текст. Творбата е изградена върху две основни
сюжетни линии, които фокусират и общото ѝ семантично ядро: съдбата на руската
дворянска интелигенция от началото на 19 век. Едната от тях осветлява историята
на личните взаимоотношения между Евгений Онегин и Татяна Ларина, а другата –
между Владимир Ленски и Олга Ларина. Тези две линии са взаимосвързани,
огледално съотнесени в общата структура на романа, без да са равнозначни.
Татяна се възприела като психологически антипод на Онегин. Втората сюжетна
линия има по-малко значение, поради което и краткотрайните отношения между
елегичния поет романтик Ленски и ограничението провинциално момиче Олга не
търпят развитие, а са само един от моментите в осмислянето и разрешаването на
главния конфликт.
Сюжетната и образна
структура на „Евгений Онегин“ е не само йерархизирана, но и контрастна.
Контрастът определя и организацията на персонажната система. До голяма степен
сюжетът на „Евгений Онегин“ се отличава с липсата на събития. Важен сюжетен
принцип на Пушкиновия роман е „загадъчността‘ на централните персонажи. Всички
действия са втъкани органично в системата на една удивително стройна и
симетрична кръгова композиция.
Фабулната симетрия на
романа е обозначена от двете астрофически оформени еписторални любовни
обяснения. Отначало Татяна се влюбва и пише „Писмо до Онегин“, за да получи
суров и хладен отказ; накрая ситуацията се повтаря, но в преобърнат ред –
Онегин се влюбва и изпраща своето „Писмо до Татяна“, за да получи не по-малко
ясен, назидателен и категоричен ответен „урок“.
Всеки от героите на
Пушкин се е стремял към щастието, но никой от тях няма да постигне мечтата си.
„Евгений Онегин“ е
художествено произведение, лишено от „начало“ и „край“ в чисто литературния
смисъл на тези понятия. Финалът е също толкова внезапен, колкото и началото.
Художественото време в
романа е ситуирано върху няколко пласта. От една страна това е „сюжетното
време“ на романа, което въпреки някои прекъсвания, следва последователно
фабулната схема на произведението. Вторият темпорален поток се формира от
„авторовото“ време, което е извънсюжетно, но е особено динамично и натоварено в
емоционално и оценъчно – характерологично отношение. Времето на героите е
„минало“, а на автора – „сегашно“. Общият обем на пространството в сюжетно
отношение е доста ограничен. Действието има геометричен пространствен модел:
започва в Петербург, по-късно се пренася в селото от Пасковска губерния и в
Москва, за да завърши „край невския бряг студен“. Съществени са различията
между пространствените ракурси на града и на селото. В топографията на града
доминират елементите на публичния обществен бит, а на селото – главно на
„дома“. Фактически топосът на селото формира композиционно ядро на романа и
като зона на „идеаличния“, патриархален свят на града. Функцията на
многобройните пейзажни описания в романа е повече субстанциална и
психологическа.
„Авторът“ присъства в
сюжетната и композиционната схема на „Евгений Онегин“ разнолико. Преди всичко
той е въведен като самостоятелен образ на „автора персонаж“, като един от
основните герои на романа. От друга страна, „авторът“ е включен в конструкцията
на текста като „автор разказвач“, който се разкрива най-пълно в лирическите
„отстъпления“ и определя общия ход и темпо на поетичното изложение,
взаимовръзките между сюжетните линии, коментира постъпките и поведението на
персонажите или се обръща реторично към читателя. Образите на „автора“ и героя
са типологично сходни, но са изградени с принципно различни художествени средства:
Онегин като епичен персонаж, а „авторът“ – като лирически субект, който се
разкрива най-пълно в своите изповеди и спомени. Духовният свят на „автора“ е
несравнимо по-богат и по-динамичен от интелектуалния кръгозор на героя, но не
се превръща в негов антипод.
Лирическите
„отстъпления“ са важен конструктивен елемент от поетиката на Пушкиновия
„свободен роман“ и заемат около една пета от общия му текст. Те не само
допълват и доизясняват сюжетното развитие и идеята на романа, но формират
общата лирическа стихия, и задушевния тон на произведението, неговото
многогласие, като рамкират и границите на романовото време. Ако началото на
романа е подчертано епично (започва с вътрешен монолог размисъл на централния
персонаж), то в „открития“ финал доминира лирическото начало – дълбокият и
по-сдържан лиризъм, тъжната поетична интонация. Текстът на романа може да се
възприема и като многогласие, и като авторски монолог, в който „чуждите
гласове“ влизат като показатели на широтата и на диапазона на глава на повествователите.
Борис Годунов
Най-значителното
произведение на Пушкин от Михайловския период е знаменитата му драма в стихове
„Борис Годунов“, която е замислена като „романтична трагедия“ и „народна драма“
в Шекспиров дух и е създадена върху архетипов сюжет от „Смутното време“. През
1826 г. новият император Николай I
не разрешава отпечатването на драмата, но Пушкин отказва да внесе промени в
текста. Творбата остава недооценена от тогавашната руска критика, която
обвинява автора ѝ в липса на структурно „единство“ и „цялост“ на
произведението, в „робска“ зависимост от Карамзиновата „История на руската
държава“.
Жанровата маркировка
затруднява дори Пушкин. В писмата си го нарича ту „романтична трагедия“, ту
„народна драма“, ту „комедия за цар Борис и Гришка Отрепиев“, ту „летопис“, ту
„драматическа повест“. Фактически „Борис Годунов“ е дръзко предизвикателство и
рушение на драматургичните норми и кодификация на нова жанрова и структурна
идентичност.
Семантичната конструкция
на драмата израства върху художественото изследване на конкретна
национално-историческа колиция, която има далеч по-мащабни и глобални
философски и библейски проекции и чието тълкувание респектира с дълбокия
историзъм и необикновена зрелост на Пушкиновото мислене върху съдбата на
тираничната власт и трагиката на човешката екзистенция, върху сложната
взаимовръзка между „съдбата човешка и съдбата народна“.
Две са централните
фигури в Пушкиновата драма – Борис Годунов и Григорий Отрепиев и всеки от тях
посвоему олицетворява „идеята за властта“ и мотивира смисловото поле на
произведението. Пушкиновият Борис е сложен, противоречив и „поетизиран“ като
художествен образ и като човешки характер, класически трагидиен герой. Много
важен за неговото разбиране е психологическият лайтмотив – трагедията на
съвестта и трагедията на възмездието. Той е носител на трагическата вина в
Пушкиновата драма. Неговият главен антагонист, самозванецът Гришка Отрепиев
(бивш монах, обявил се за „възкръсналия“ Димитрий) е романтичен герой на
страстите, храбър, честолюбив и лекомислен авантюрист, който си играе със
Съдбата. Ако Борис е подчертано многоличен, то вторият е повече диалогичен. Но
всъщност и двамата са „герои на властта“, детеубийци и самозванци, узурпатори
на престола, нещастни посвоему.
Поетиката на Борис
Годунов е експеримантална, реформаторска и провокативна, пълно отрицание на
общоприетия драматургичен канон. Пушкин съзнателно и категорично отхвърля всяка
нормативност и всякакви предпоставени „правила“ в строежа на драматургичния
текст и на самата драматургическа форма. Решителен е отказът му от класицистичния
„закон“ за „трите единства“, а също и от петактното деление на драмата.
Сюжетното действие тук се развива около седем години и с бързина се пренася
около 15 най-различни места. Действието протича в Русия и Полша, като всяка
сцена има своя фабула, участници, атмосфера, тоналност и декорация. Топосната
схема е „накъсана“, гъвкава и открита.
Нарушена е „чистотата“
на жанровата матрица. Това е историческа трагедия, но в нея са включени чисто
битови и фарсови елементи, сложена е контаминацията на трагичното и комичното,
на поетичното и драматичното. Всеки епизод (сцена) е своеобразна микродрама,
включена в общия сюжет. Драмата започва в Кремъл и завършва в Кремъл. Борис
Годунов се появява в 4 сцена от началото на действието и умира в 4 сцена преди
края на драмата. Гришка Отрепиев влиза в пета и излиза в пета открая. Принципът
на симетрията ще се окаже универсален за Пушкиновата поетика не само в това
произведение. Липсва строго персонифициран централен герой. Сравнително
големият брой персонажи напомня на строежа на ренесансовата, а не на
класицистичната драма.
Пушкин наслагва,
съотнася и сменя множество равноправни гледни точки. Общото семантично
пространство се формира от оптическите позиции на Годунов, Самозванеца, народа
и т.н., като всяка от тях изразява определена социална, политическа или
нравствена идея. Наблюдава се сложно смесване и съотнасяне на разнотипни
„високи“ и „ниски“ стилови и езикови пластове, истинска стилистична полифония,
а стихът на драмата е лаконичен, строг, сдържан, естествен и поетичен. От
началото до края трагедията е пропита от истинска руска национална атмосфера,
близка до духа на летописите и до народната поезия. До голяма степен това е „драма
за четене“.
Новата ритмическа
система на „Борис Годунов“ остава чужда на традиционния и нормативен
шестостъпен ямбически стих на френската трагедия и възприема петостъпния
неримуван (бял) ямбически размер, познат ни още от ренесансовата драма.
Малките трагедии
Шедьовърът на
Пушкиновата драматургия е цикълът „Малки трагедии“, съставен от четири
драматически сцени: „Скъперникът рицар“, „Моцарт и Салиери“, „Каменният гост“ и
„Пир по време на чума“. Тези миниатюри са написани за съвсем кратко време само за две седмици, но са обмислени
продължително. Сюжетната и хронотопна конструкция на цикъла е разнотипна и
инвариантна в „Скъперникът рицар“ действието протича в средновековна Франция, в
„Моцарт и Салиери“ – в Австрия в края на 18 век, в „Каменният гост“ – в
ренесансова Испания, а в „Пир по време на чума“ – в Англия през 17 век.
Жанрове: 1 – фаблио, 2 – моралите; 3 – мираклия; 4 – мистерия. Създадени върху
познати и „вечни“ архетипови сюжети, това са своеобразни драми на страстите –
героите им са ярки и изключителни личности, обзети от всеопоглъщащи и погубващи
ги срещи. Незавършена и непечатана приживе остава драмата „Русалка“, един от
най-загадъчните и най-сценичните драматургични текстове на Пушкин с митологичен
сюжет, който по-късно провокира опитите за неговото „дописване“ и появата на
няколко литературни нистификации.
Няма коментари:
Публикуване на коментар